dilluns, 8 d’octubre del 2012

Pensant i dissenyant pel mòbil. Part I

Ara que cada cop es veu més clar que el futur de la web va cap al mòbil, és l’hora de començar a pensar com seran les pàgines i els aplicacions, si ens convé adaptar el nostre lloc web per a la seva visualització en smartphones i tablets i si ens convé més crear una aplicació nativa.
De moment i per no atabalar-se massa podem començar a pensar què de diferent té navegar amb un mòbil i què tenen d’especial les aplicacions que es desenvolupen per als smartphones i les tablets.


Què en sabem de l’ús que se’n fa dels mòbils?
  • Els mòbils s’usen a tot arreu en entorns on hi ha o molta llum (al carrer) o molt poca, per tant el contrast que hi pugui haver entre els elements és un factor a tenir en compte.
  • Pantalla petita, la màxima “less is more” ha de ser present sempre.
  • Amb un mòbil no programen aplicacions ni construïm pagines web, amb un mòbil el que fem es consultar informació.
  • S’utilitzen amb els dits i per tant les zones sensibles han ser suficientment grans i separades unes de les altres.
La facilitat d'ús ha de ser la pedra angular de les aplicacions mòbils i en general hem de tenir en compte el següent:

  • L’usuari cal que sàpiga on és i quines opcions té disponibles.
  • Un mòbil és un aparell que es consulta en un entorn ple de distraccions i allò que l’usuari veu ha de ser fàcilment entès i conegut.
  • Prevenció enfront d'errors: estadísticament un usuari se sent molt més frustrat quan falla una aplicació o web que es consulta amb el mòbil que una web o aplicació que es visualitza en un ordinador (portàtil o de sobretaula).
Per construir correctament una web o una app pel mòbil primer hem de conèixer en quin dispositiu es visualitzarà, quin sistema operatiu farà rutllar la nostra aplicació web, conèixer si cada SO té unes Design guidelines recomanades que cal seguir, si existeixen botons físics en el dispositiu, com son els moviments que es poden fer i com és el clic, si els botons tenen només un estat o més d'un, en definitiva conèixer, tocar, provar i testejar amb els diferents dispositius.